4752 orig46 فقط با خندیدن با کاهش حافظه دیابتی ها مقابله کنید

هورمون استرس” کورتیزول” قادر است تأثیرات بدی بر حافظه ونیروی  یادگیری دراشخاص پیر داشته باشد. پژوهشگران دریافتند که نشان دادن 20 دقیقه  ویدئوی خنده دار به اشخاص پیر تندرست و اشخاص پیر دیابتی به آنها کمک می کند نمره 

بهتری در تستهای حافظه بدست آورند و بطورچشمگیری سبب کاهش سطح کورتیزول آنها در مقایسه با افرادی  می شود که هیچ ویدئویی تماشا نکرده اند.

 استرس بسیار زیاد می تواند عوارض زیادی بربدن، حالت روحی و ذهن افراد بر جا گذارد. در فرآیند پیری انسان  با مشکلاتی نظیر فشارخون بالا، دیابت و بیماری قلبی روبرو می شود، تحقیق اخیر نشان داد که هورمون استرس”کورتیزول” سبب تخریب نورونهای خاصی در مغز می شود و می تواند تأثیرات منفی بر حافظه  و قدرت یادگیری افراد مسن داشته باشد.

محققین  دانشگاه Loma Lindaبه بررسی عمیق ارتباط کورتیزول و حافظه پرداختند و تأثیر خنده و شوخی- که به عنوان مسکن استرس شناخته شده است- را در کاهش تأثیرات منفی کورتیزول بررسی کردند. یافته های این تحقیق یکشنبه 27 آوریل در نشست انجمن بیولوژی آزمایشگاهی ارائه شد.

دکتر Gurinder Singh Bainsو همکارانش یک ویدئوی 20 دقیقه ای خنده آور را به گروهی از افراد مسن سالم و افراد مسن دیابتی نشان دادند. سپس از هر دو گروه خواستند که پرسشنامه ای را برای ارزیابی حافظه خود پر کنند تا میزان یادگیری، به یادآوری و تشخیص دیداری این افراد بررسی شود. نتایج این آزمون با نتایج آزمون گروه کنترل که فیلم  خنده دار تماشا نکرده بودند، مقایسه گردید. غلظت هورمون کورتیزول برای هر دو گروه در ابتدا و انتهای آزمایش بررسی گردید.

عسل درمانی؛ بخوانید:   بقچه شوید

محققین دریافتند که غلظت  کورتیزول در هر دو گروهی که به تماشای فیلم پرداخته بودند نسبت به قبل از آزمایش کاهش می یابد همچنین بهبود چشمگیری  درهمه ی زمینه های بررسی حافظه  در این دوگروه درمقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید. بیشترین تغییر در میزان کورتیزول در گروه دیابتی و بیشترین تغییر در نحوه ی  تست حافظه در میان  افراد مسن سالم مشاهده شد.

 دکتر Bainsمی گوید: یافته های این تحقیق نشان می دهد این روش دارای مزایای بالقوه ی بالینی وتوان بخشی است که می تواند دربرنامه های سلامتی برای افراد مسن بکار گرفته شود زیرا  با افزایش سن سلامتی روح، بدن و ذهن تبدیل به یک چالش می شود و برای بهبود کیفیت زندگی این افراد باید برنامه هایی را تدوین کرد.

اگر چه افراد مسن به دلیل افزایش سن دچار نقص حافظه می شوند اما برنامه های طنز شنیداری یا دیداری لذت بخش و مفید برای مقابله با کاهش حافظه در این افراد موثر است.

دکتر lee Berkهمکار این تحقیق و محقق سیکونوروایمونولوژی طنز می گوید: این موضوع  بسیار ساده است هر چه استرس کمتری وجود داشته باشد حافظه ی شما بهتر خواهد شد. طنز و خنده سبب کاهش میزان هورمونهای استرس زیان آور مانند کورتیزول می شود، این هورمون سبب کاهش  تعداد نورونهای حافظه  در هیپوکامپ می گردد، خنده سبب کاهش فشارخون، افزایش جریان خون و بهبود حالت روحی فرد می شود. خندیدن  یا لذت از طنز سبب افزایش آزاد شدن  اندورفین ها و دوپامین در مغز شده که حس لذت و پاداش را ایجاد می کند. این تغییرات مثبت و مفید نوروشیمیایی به نوبه ی خود سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و حتی تغییراتی درفعالیت امواج مغزی در جهت باند فرکانس موج گاما می گردد، این امواج سبب افزایش حافظه و به یادآوری مطالب می شوند. بنابراین  خندیدن نه تنها یک داروی  خوب است بلکه یک افزایش  دهنده ی حافظه است که باید برای بالا بردن  کیفیت زندگی خود از آن غافل نشویم.

عسل درمانی؛ بخوانید:   با مواد داخل آشپزخانه بیماری خود را درمان کنید

منبع-http://diabetestma.org/