این روز ها هله هوله ها و خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند جای خود را در بازار های غذایی باز کرده اند و طرفداران بسیاری دارند ، به طوری که برخی از افراد از این خوراکی ها به صورت روزانه استفاده می کنند ، اما راه کنار گذاشتن این مسئله چیست؟

من تلاش می کنم تا از خوردن غذا های کم ارزش دوری کنم و بیشتر غذا های ساده بخورم اما هرچه بیشتر دوری می کنم بیشتر به آن ها میل پیدا می کنم.

خوردن غذا های ساده یک واژه ای است که به کرات در روز تکرار می شود این یک معنی خوب است اما معنی جدیدی یست. به طور اساسی غذای سالم، یک مرحله در غذا نیست بلکه یک عادت غذایی است که در طولانی مدت تاثیر زیادی در شیوه ی زندگی می گذارد. غذا های ساده غذاهایی طبیعی هستند مثل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، سبزی های خوردنی، گوشت، مرغ و ماهی است. بنابراین یک شام ساده شامل سالاد با گوجه، مارچوبه و روغن گردو است (به جای چربی های اشباع شده) سینه مرغ کبابی ( نه سرخ کرده) بدون پوست سبزیجات بخار پز مثل کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین ( ترجیحا سرخ نشده) و آب است.

دستور این غذا ها خیلی ساده است و فقط شخص باید چیز هایی را برای خود ممنوع کند. اما به طور نمونه، چربیها سست کننده، آرد های سفید ( شامل نخوردن ماکارونی و نان های سفید)، حذف مشروبات الکلی و شکر های پاک شده به صورت ملاحظه شده مصرف می شود ( نوشابه های شیرین) بعضی ها هم خود را از خوردن پروتئین منع می کنند که از پودر ها پروتئینی برای تامین پروتئینی بدن خود استفاده می کنند، البته این روش غیر طبیعی است.

اگر به بدنتان به اندازه کافی انرژی نرسد بدنتان آسیب پذیر می شود و این مهم ترین غذا های کم ارزش است.

غذاهای سالم مطمئن ترین راه برای تندرستی هستند ( هر چند جای گفتگو برای نیاز های تکمیلی در پروتئین ها وجود دارد.) بیشتر مردم به طور قطعی وزن کم می کنند اگر از خوردن غذا هایی مثل نان ، ماکارونی مواد شیرین مثل نوشابه غذاهای سرخ کرده مثل چیبس سیب زمینی و غذا هایی که چربی اشباع دارند مثل پنیر اجتناب کنید و به دنبال غذا های کم کالری باشید. خوردن موادی مثل میوه و سبزیجات و چربی های به اندازه و پروتئین بالا غذا هایی شبیه لوبیا و گوشت به مقدار زیاد به شما احساس سیری و کافی بودن در یک حجم مناسب را می دهد.

عسل درمانی؛ بخوانید:   پناه بردن به این خوراکیها برای ترش نکردن معده

 

 

پس چرا شما هوس دارید؟

یک دلیل آن این است که شما در غذا خوردنتان به اندازه کافی کالری به بدنتان نمی رسد. اگر شما غذا های ساده مصرف کنید می توانید با خوردن مقدار کمی کالری مورد نیاز بدنتان را تامین کنید، اما در غذا های کم ارزش، با حجم زیاد و کالری کم است. شما واقعا با خوردن سبزیجات و میوه ها احساس پر بودن پیدا می کنید. اگر به بدنتان به اندازه کافی انرژی نرسد بدنتان آسیب پذیر می شود و این مهم ترین پیامد غذاهای کم ارزش است. اگر شما از غذا های کم ارزش استفاده کنید چون سیر نمی شوید نسبت به آن ها حریص تر می شوید.

شاید شما از آن انسان هایی باشید اگر چیزی را بیش از حد تکذیب کنید و به آن زیاد فکر کنید برای شما به صورت عقده در می آید و هر چه بیشتربه آن فکر می کنید، آن شما را بیشر به حرص و طمع هدایت می کند حتی اگر به آن احتیاج نداشته باشید. درست زمانی که به یک برش پیتزا نگاه می کنید و به آن فکر می کنید.

در این جا ۲ راه برای از عهده این مشکل بر آمدن وجود دارد. یک، تا جایی امکان دارد از آنها دوری کنید، دو این که اصل اخلاقی میانه روی در هر چیزی رعایت کنید. اگر در عادت غذایی شما ۸۰ درصد غذا ها ، غذاهای ساده است، این یک عادت نسبتا خوب است چون در آن به غیر از غا های ساده در حد معمول غذا های غیر ساده نیز وجود دارند تا بشود گهگاهی خارج از لیست اصلی غذاها؛ از غذا های کم ارزش نیز استفاده کرد.

عسل درمانی؛ بخوانید:   در بدن سازی به این نبایدها توجه کنید

البته برخی از خط مشی بهتری پیروی می کنند. بسیاری از کتاب هایی که در مورد عادت های غذایی به مردم عرضه شده است طرح هایی برای این خط مشی ارائه می دهند.

غذا هایی را که به نظرتان بسیار بد و کم ارزش هستند را در لیست سیاهی برای خود درست می کنید نگه دارید. این عمل از معروف ترین روش ها در روانشناسی است. بیشتر محققان ما را به فکر کردن به باطن غذا ها هدایت می کنند. وجود یک عادت غذایی محکم و یکسان ممکن است در شما عقده ایجاد کند. و شخص آشپز یک آدم بدبخت به نظر برسد اما تغییر در برنامه در زمان های خوب بسیار مفید است و نتایج بهتری بدهد.

 

 

تغییر ارزش برای غذا ها

برداشت دیگر این است که غذا را با آرامش بخورید و آن را خوب درک کنید. متمرکز شدن بیشتر روی درک غذا خوردن، شما را بیشتر به تفکر درباره ی غذا هدایت می کند تا خوردن آن.

شما شاید پیش از این به غذا ها با یک چشم دیگر نگاه می کردید. آیا شما زمانی که میوه ها و سبزیجات مطلوب دارید خشم گین می شوید؟( مثل انگور سبز یا هویج ترد زرد) شما معمولا تلاش می کنید تا غذا ها و میوه هایی را که مطلوب است جستجو کنید.

آنچه در غذا های کم ارزش وجود دارد و به کرات دیده می شود شوری یا شیرینی است که آن ها را جذاب می کند. منابع کالری آن ها معمولا انسانی و سخت افزاری است. اما شما می توانید تنوع غذا ها را گسترش هید تا از غذا های بد رو برگردانید.

شاید شما در مقابل برخی غذاها وسوسه شوید، اما نباید در برابر همه ی آن ها شکست بخورید. اگر شما به اکثر غذا های کم ارزش تمایل دارید ضروری است که در مقابل بعضی از آن ها بایستید. چون ممکن است خواسته ها و تمایلات شما طولانی شود که این برای شما مشکل ساز است.

اگر شما بتوانید مهارت تشخیص فرق جزئی غذا های بد و خوب را از ظاهر غذا یاد بگیرید، آنگاه ممکن است کسی که سالاد خود را باقی می گذارد اما چیز برگر خود را تا انتها می خورد عصبانی شوید. در بسیاری از غذا ها برای افزایش ماندگاری محافظ های شیمیایی استفاده می شود. و ممکن است به نظر شما این غذا ها خوش مزه تر به نظر برسند پس در انتخاب غذا ها دقت کافی داشته باشید.

عسل درمانی؛ بخوانید:   این خواننده محبوب روی تخت آی سی یو