2018 آیا می توانم وزن کم کنم؟

چاقی مسئله ای است که این روز ها گریبان گیر عده ی بسیاری شده است. این موضوع گاهی تا حد زیادی دردسر ساز است. شاید شما نیز جزو گروهی باشید که می خواهید وزن خود را کم کنید اما نگران این مسئله هستید که آیا واقعا می توانم یا خیر؟

شاید با خیلی از افراد مواجه شده باشید که یک رژیم غذایی را آغاز می کنند اما چندان آن را جدی نمی گیرند و بعد از مدت کوتاهی آن را رها می کنند. آیا می دانید برای این که به یک نتیجه مطلوب برسید باید اول آمادگی لازم برای این کار را داشته باشید؟ فاکتورهای مهمی در کاهش وزن شما تاثیرگذارند که از همه مهم تر، اراده و عزم شماست. برای این که از آماده بودن خود برای دنبال کردن یک رژیم مطلع شوید، خودآزمایی زیر را دنبال کنید.

 

 

فکر می کنید که وزن تان قابل قبول نیست؟

اگر با وزن تان مشکل دارید باید به آن اعتراف کنید. انکار کردن این مسئله می تواند بیماری های خطرناک دیگری مانند دیابت را به دنبال داشته باشد. طبق نتایج یک تحقیق، کاهش وزن تا ۱۰ کیلوگرم کمتر از وزن اولیه می تواند خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی و عروقی را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

 

 

آیا روش های مطمئن و موثری در زمینه کاهش وزن پیدا کرده اید؟

شروع تحقیقات در رابطه با پیدا کردن بهترین روش و موثرترین رژیم برای کاهش وزن به این معناست که شما خواهان تغییر هستید و به دنبال یک پیشرفت برای رسیدن به وزن مطلوب تان می گردید. این کار یک گام مثبت و مهم است که نشان می دهد شما برای دنبال کردن یک رژیم غذایی آماده اید.

 

 

برای شروع رژیم غذایی تان زمان دقیقی را مشخص کرده اید؟

مشخص کردن یک زمان برای تحقق بخشیدن به قول و قرارهایی که با خودتان برای کاهش وزن تان گذاشته اید گام بسیار مهمی است. برای این منظور باید چه کار انجام داد؟ شما می توانید عضو برنامه های کاهش وزن که در اینترنت قرار دارد شوید یا در کلاس های تناسب اندام و کاهش وزن ثبت نام کنید یا با یکی از دوستان تان یا همسایه های تان قرار بگذارید که هر روز ساعت ۷ صبح به ورزش های صبحگاهی بپردازید و به پیاده روی بروید. انگیزه نشان دادن و با برنامه و تعیین وقت مشخص گام برداشتن یکی از علائم مصمم بودن شما برای کاهش وزن است.

عسل درمانی؛ بخوانید:   تأثیر پروتئین های روده ای بر چاقی ودیابت نوع 2

 

 

آمادگی دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی دائم را دارید؟

برای این که اجازه بدهید تغییر اتفاق بیفتد باید وارد عمل شوید. این به این معناست که باید از این به بعد میزان کالری مصرفی تان را بشمارید، حجم غذای تان را درنظر بگیرید، از مصرف چربی های غیرمفید بپرهیزید و میزان مصرفی میوه و سبزی های تازه را چندبرابر کنید. به جای غذاهای حجیم و پرکالری، میوه و سبزی های تازه مصرف کنید و در کنار آن ورزش را فراموش نکنید و برنامه ورزشی تان را جدی بگیرید. اگر توانستید برهوس خوردن بیش ازحدتان غلبه کنید، زمانی است که به موفقیت نزدیک هستید.

 

 

یک برنامه رژیم غذایی کاهش وزن می تواند بخشی از یک برنامه دائمی تان (حتی در زمان کارتان) باشد؟

زمانی که یک رژیم و برنامه به صورت عادت روزانه درمی آید، اتکا کردن به برنامه و دنبال کردن آن با اراده قوی تری صورت می گیرد و امکان رها کردن آن به حداقل می رسد. هرچه بیشتر به برنامه رژیم غذایی تان اتکا کنید، بیشتر می توانید از نتایج مطلوب آن خاطر جمع شوید.

موادغذایی فاقد ارزش غذایی را کنار گذاشته و مصرف آن ها را با میوه و سبزی های تازه جایگزین کنید.

اگر به اکثر سوالات پاسخ «بله» دادید، پس شک نکنید که آمادگی لازم برای شروع یک رژیم غذایی و کاهش وزن را دارید. رژیم تان را آغاز کنید مطمئنا موفق می شوید.

 

 

آمادگی این را دارید که روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید؟

ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در روز خطر ابتلا به بسیاری از ناراحتی های قلبی ناشی از چاقی را کاهش می دهد. ورزش هایی که حدودا ۶۰ دقیقه طول می کشد از اضافه وزن جلوگیری می کند، همچنین بسیاری از ورزش ها و نرمش های بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در کاهش وزن تاثیرگذار است و کمک می کند. اگر خیلی اهل ورزش نیستید از راه رفتن و پیاده روی استقبال کنید و گام های تان را بشمارید. از روزی ۲ هزار قدم آغاز کرده و آن را روزبه روز بیشتر کنید تا از اضافه وزن جلوگیری شود. باورنکردنی است اما تنها چند حرکت کوچک ورزشی و چند دقیقه ای به ورزش اختصاص دادن می تواند کمک چشمگیری به جلوگیری از اضافه وزن کند.

عسل درمانی؛ بخوانید:   برای عضله‌ سازی و چربی‌ سوزی این توصیه هارا بخوانید بخش 1

 

 

آماده اید تا هله هوله را از برنامه غذایی تان حذف کنید؟

اگر می خواهید رژیم غذایی تان را با موفقیت و نتیجه مطلوبی به دست آورید باید از هله هوله بگذرید. تحقیقات اخیر نشان می دهد، مصرف هله هوله یک سوم کالری مصرفی روزانه بسیاری از افراد را تشکیل می دهد. کنار گذاشتن موادغذایی که فاقد ارزش غذایی هستند و فقط میزان بالایی کالری دارند را جدی بگیرید.

 

 

می توانید مصرف چربی های غیرمفید را کنار گذاشته و به جای آن رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی را مصرف کنید؟

بسیاری از انواع رژیم ها بر پایه مصرف کمتر چربی استوار است. شما جزو کدام دسته اید؟ جزو آن دسته که به راحتی می توانند غذاهای چرب را با مصرف میوه و سبزی جایگزین کنند یا جزو آن دسته که نمی توانند در مقابل خوردن فست فودها و غذاهای چرب و چیلی «نه» بگویند! چربی هایی غیرمفید نه تنها باعث افزایش بی رویه وزن می شود بلکه می تواند بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها از جمله حملات قلبی را به دنبال داشته باشد.

 

 

آیا به علائق خود آگاهید؟

می دانید چه چیزهایی دوست دارید و چه چیزهایی دوست ندارید؟ این که بدانید چه موادغذایی باعث می شود رژیم غذایی تان را بشکنید و نسبت به خوردن آن وسوسه شوید خیلی می تواند در حفظ رژیم غذایی تان موثر باشد. شما باید به دنبال رژیم غذایی باشید که بتوانید آن را حفظ کرده و برای مدت طولانی آن را دنبال کنید. سعی کنید هر غذایی که شما را وسوسه می کند و باعث می شود حجم زیادی از آن را مصرف کرده از برنامه غذایی تان حذف کنید.

 

 

آیا می دانید که رژیم غذایی، چاقی و بسیاری از انواع بیماری ها رابطه مستقیمی با هم دارند؟

رژیم های غذایی سنگین که به مصرف گوشت چرب قرمز، کربوهیدرات فراوان و دسرهای شیرین محدود می شود ارتباط مستقیمی با چاقی بیش ازحد، دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی دارند. طبیعتا هرچه رژیم غذایی شما کالری کمتری داشته باشد، کمتر در معرض چاقی قرار می گیرید. مصرف گوشت ماکیان نیز سالم تر از گوشت قرمز است زیرا چربی گوشت قرمز خیلی بالاتر از سایر انواع گوشت هاست.